ta de nu iisit bara

om jag kunde, skulle jag studera svenska här. om jag kunde, skulle jag även studera ryska och arabiska. men eftersom jag är bara en liten människa, kan jag studera bara tre ämnen och nästä semester de ska vara engelska, engelska literatur och jämförande literatur. men ryska! sen kunde jag sjunga Союз нерушимый республик свободных och lära laura att sjunga pionjär låtarna så att ingen kunde förståra oss. om jag kunde svenska bättre, skulle jag bara anföra dikter av edith södergran jag är främmande i detta land, som ligger djupt under det tryckande havet mannen är en falsk spegel den solens dotter vredgad kastar mot klippväggen, mannen är en lögn, den vita barn ej förstå, mannen är en skämd frukt den stolta läppar försmå jag är en flamma, sökande och käck min stigande stolthet tar lyran under armen och bugar farväl och läsa boel westins tove jansson. ord. bild. liv hundra gånger. men ny talar jag bara finska och engelska och under tiden försöker jag att lära mig den senare fullständigt, ska jag namnge min katt tove, kajsa eller edith och äta bara rågbröd (eftersom jag är ännu fortfarande finska och längtar efter mitt hemland så hemskt mycket)

mais en l'année prochaine! alors j'étudierai français encore et, zut alors! je l'apprendrai parfaitment et après je voyagerai á France á manger les croissants.

0 Kommentit